:چیدمان میز و نیمکت  کلاس 



⬅️مبحث :1


یکی از مواردی که معلم قبل از تدریس باید به آن توجه کرد.

چیدمان کلاس و نحوه نشستن دانش آموزان است که عمدتا یکی از معمول ترین شیوه هایی که تاکنون معرفی شده بسیار محدود و تکراری است.

با وجود آنکه هر کدام از این چیدمان ها خود محدودیت

های خاص خود را داراست.

چیدمان کلاس عمدتا بر مبنای

 》روش تدریس معلم 

》 محل قرارگیری  تابلو کلاس 

》امکان نظارت معلم بر تک تک دانش آموزان 

 در زیر روش های مرسوم چیدمان کلاس ها مشاهده خواهید کرد.


مبحث :2


اگر چه ما به چیدمان معمولی عادت کردیم اما آن هنگام که چیدمان های دیگر را تجربه و نتایج آن را مشاهده خود به خود به تغییر چیدمان ها توجه و اهمیت می دهیم 

اما مشکلی که هست نقطه قوت و محدودیت های هر کدام از این چیدمان ها می باشد.

که موجب می شود تا به طور مداوم تغییراتی را در چیدمان کلاس داشته باشیم این امر بویژه در کلاس های چندپایه بسیار مهم می باشد 

حضور چند پایه در کلاس و لزوم تسهیل در سر زدن به هر کدام و همچنین نظارت بر پایه ها موجب می شود بحث چیدمان از اهمیت ویژه برخوردار اما معلم نمی تواند در هر زنگ یا زمان کوتاه چیدمان کلاس را تغییر دهد.بنابراین لزوم طراحی چیدمان تا بتواند به نکات فوق توجه و نیاز کم تری به جابجایی باشد احساس می شود


 چیدمان زیر حاصل تجربه ما در تدریس بوده است که توانسته ضمن انکه تمام محاسن چنیش های معمول را در خود داشته باشد نیازی به جابجایی نیمکت ها نبوده و متناسب با روش تدریس و ...دانش آموزان جابجا شوند

به یاد داشته باشیم معمولا دانش آموزان با توجه به عادت به چیدمان های معمولی نسبت به چیدمان جدید مقاومت یا نارضایتی داشته باشند به آنها بگویید چیدمان حاضر را صرفا در مدت زمان دو هفته اجرا سپس تغییر می دهیم بعد از این مدت خود از مخالفان تغییر خواهند بود